De gratis schoolboekenmaatregel heeft voor een grote wijziging in het denken over leermiddelen in de VO-scholen gezorgd. Dat op veel scholen het bestaande boekenpakket niet voor de beschikbare vergoeding geleverd kon worden, was de aanleiding tot een inhoudelijke discussie over de vraag Welke schoolboeken gebruiken we eigenlijk en waarom?. En samenvallend met of gebruik makend van die discussie kwamen de VO-raad en het Ministerie van OCW met initiatieven om digitaal lesmateriaal gratis ter beschikking te stellen. En zo kwam met de vraag naar het wat en waarom van de traditionele leermiddelen ook die naar de zinvolheid van het gebruik van digitaal materiaal in beeld.
Het gebruikelijke docentengesprek over leermiddelen in de secties werd ineens verbreed naar gesprekken over leermiddelenbeleid aan de directietafel en in de gehele school.
Deze Meso focus wil schoolleiders een aantal inhoudelijke en praktische handvatten bieden bij het (verder) vormgeven van het leermiddelenbeleid op hun school. Het eerste hoofdstuk Hoezo, leermiddelenbeleid? geeft een mooi overzicht van de vragen en kwesties die opkomen als je over leermiddelenbeleid gaat denken en praten. Het slothoofdstuk, Whats next, neemt de lezer mee naar een verre toekomst (2025). En tussen beide in passeren onderwerpen, zoals de vraag of je als school leermiddelen moet kopen, maken of arrangeren, het effect van een leermiddel op het leren, de financiële kanten van het leermiddelenbeleid en het handwerk van het tot stand brengen van leermiddelenbeleid, de revue.